Din 17 ianuarie 2025 intră în vigoare Legea nr. 1/2025 care are scopul de a promova serviciile de informare și consiliere pentru victimele violenței domestice.
Publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 26 din 14 ianuarie 2025, această lege modifică și completează Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice. Noua legislație introduce măsuri clare și obligații specifice pentru autoritățile publice locale și pentru ministere, în vederea creării unui sistem mai eficient de protecţie a victimelor violenței domestice.
De asemenea, legea contribuie la transparentizarea măsurilor întreprinse de autorități și la destigmatizarea victimelor violenței domestice.
După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic
Fenomenul în creștere al violenței domestice în România
Potrivit unui raport al Inspectoratului General al Poliției Române, menționat în Expunerea de motive la proiectul acestui act normativ, în anul 2023 polițiștii au intervenit la 108.831 de cazuri de violență domestică. Dintre acestea, 51.690 au fost în mediul urban și 57.141 în mediul rural. Numărul faptelor care au constituit fapte penale din sfera violenței domestice a fost de 57.851 de infracțiuni, în creștere cu 4,8% față de anul 2022. Cele mai multe fapte, 35.897, au fost de loviri sau alte violențe. În anul 2023, au fost emise 11.887 de ordine de protecție de către instanțele judecătorești și 13.231 de ordine de protecție provizorii de către polițiști (cu 259 mai multe față de anul 2022, respectiv cu 2%) Toate aceste date au demonstrat o creștere a numărului faptelor sesizate față de ani trecuți, și au semnalat faptul că era imperativ să fie revizuită legislația în acest domeniu.Necesitatea promovării serviciilor de informare și consiliere de tip linie telefonică de urgență – helpline
Fenomenul stigmatizării victimelor a rămas un factor major care le împiedică să sesizeze autoritățile sau să apeleze la servicii sociale și medicale. România avea, astfel, nevoie de reglementări legislative care să contribuie la eliminarea acestui stigmat și să încurajeze victimele să caute ajutor. Era necesar ca victimele să fie încurajate să solicite ajutor și informații prin linia de telefonie de urgență – helpline – pentru că acesta poate răspunde unor nevoi esențiale: – de confidențialitate și anonimat, unde poți împărtăși experiențele fără teama de stigmatizare; respectiv – de colectarea de date pentru conștientizarea și combaterea violenței domestice, contribuind la perfecționarea legislației. Conform raportului de activitate publicat de ANES, în 2022, la HELPLINE cu număr unic la nivel național 0800.500.333, destinat victimelor violenței domestice, discriminării pe criteriul de sex și traficului de persoane, au fost primite un număr de 5338 apeluri, incluzând atât apelurile scurte, fără dialog, cât și reveniri ale unor persoane care au apelat inițial linia telefonică. Dintre acestea numai 3754 au fost preluate.Principalele schimbări legislative:
Afișarea numărului unic de urgență – helpline – în stații și în mijloacele de transport în comun Autoritățile administrației publice locale sunt obligate de acum: – să afișeze în stațiile de transport public în comun numărul liniei telefonice de urgență – helpline și orice alte informații despre accesarea serviciilor sociale pentru prevenirea și combaterea violenței domestice sau programele derulate; şi – să includă în contractele cu furnizorii de servicii de transport public în comun obligația acestora de a afișa în mijloacele de transport numărul liniei telefonice de urgență – helpline. Această măsură a fost considerată necesară (potrivit expunerii de motive la proiectul de lege) pentru că oferă un canal imediat şi accesibil pentru cei aflați în situații de criză sau pericol. Această informație vizibilă poate fi crucială pentru persoanele care se confruntă cu violență domestică, oferindu-le un mijloc rapid și discret de a cere ajutor sau de a obține informații relevante. O astfel de măsură contribuie la creșterea conștientizării asupra fenomenului și promovează accesibilitatea serviciilor de sprijin pentru victimele violenței domestice.Afișarea informațiilor în toate unitățile sanitare și unitățile de învățământ din țară
În fiecare unitate sanitară vor fi afișate informații despre serviciile de informare și consiliere pentru victimele violenței domestice de tip linie telefonică de urgență – helpline. Ministerul Educației va avea obligația de a se asigura că în fiecare unitate de învățământ sunt afișate informații despre serviciile de informare și consiliere pentru victimele violenței domestice de tip linie telefonică de urgență – helpline. Inițiatorii acestei legi au considerat că afișarea în aceste locuri accesibile și frecvent vizitate nu doar că asigură aducerea la cunoștință a informațiilor față de un număr mare de persoane, dar și contribuie la promovarea unei culturi de siguranță și suport în comunitate. Mesajul transmis va fi clar: Există resurse disponibile pentru a ajuta victimele să iasă din situații periculoase. Violența domestică nu este tolerată!Campanii regulate pe platforme de radiodifuziune şi televiziune
Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați trebuie să colaboreze cu radiodifuzorii aflați în jurisdicția României și Consiliul Național al Audiovizualului, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, pentru difuzarea cu regularitate a unor materiale informative cu privire la accesarea serviciilor de informare și consiliere pentru victimele violenței domestice de tip linie telefonică de urgență – helpline. Este nevoie de campanii extinse pentru promovarea numărului unic de urgență – helpline, pentru a consolida accesul la sprijin și informații cruciale pentru victimele violenței domestice, iar aceste campanii pot fi realizate prin colaborarea ANES cu radiodifuzorii aflați in jurisdicția României și Consiliul Național al Audiovizualului.Implicarea resurselor mai multor ministere de resort
Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, în colaborare cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educației, Ministerul Sănătății, Ministerul Justiției și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, vor elabora și difuza anual materiale documentare privind prevenirea cauzelor și consecințelor violenței domestice. Atunci când sunt mai multe entități responsabile de aceeași obligație, de foarte multe ori rezultatul este unul slab. Astfel, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse va avea de acum încolo un rol de coordonare, fiind entitatea responsabilă care va colabora cu celelalte ministere. Abordarea unor programe de informare și combatere a violenței domestice trebuie să fie multidisciplinară. Astfel, este firesc ca orice măsură să fie întreprinsă în urma datelor și informațiilor transmise de ministerele de resort. Ministerul Justiției, de exemplu, este inclus în lista ministerelor care colaborează pentru elaborarea de programe, având în vedere dimensiunea procesuală, civilă și penală, pe care o implică fenomenul violenței domestice (de exemplu: ordine de protecție, plângeri penale etc.).Măsuri pentru transparentizarea recomandărilor, programelor și cheltuielilor efectuate de autoritățile publice locale
Autoritățile administrației publice locale sunt obligate să afișeze la sediul acestora și pe paginile web informații cu privire la modalitățile de accesare a serviciilor sociale pentru prevenirea violenței domestice. De asemenea, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să efectueze anual și să publice pe pagina web un raport care să rezume măsurile dispuse, programele implementate și cheltuielile suportate din bugetul local pentru îndeplinirea obligațiilor prevăzute de Legea nr. 217/2003. O obligație similară o au și Comisiile județene în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați. Acestea vor publica un raport anual care va conține sinteza activităților, studiilor, analizelor și recomandărilor din domeniul combaterii violenței domestice. Inițiatorii acestei legi consideră că măsurile de transparentizare vor atrage atenția cetățenilor, care vor avea posibilitatea de a evalua eficacitatea acțiunilor întreprinse de autorități. De asemenea, informațiile vor servi și ca platformă pentru împărtășirea de bune practici între diferitele autorități locale. Vezi aici alte articole despre violența domestică lege6.ro