Procedura de punere în aplicare a hotărârilor judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, din 31.08.2022, parte integrantă din Ordinul 1587/2022 este în vigoare de la 08 septembrie 2022.
Aceasta se aplică contribuabililor declaraţi inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) -g) din Codul de procedură fiscală, pentru care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Punerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate se face cu data pronunţării hotărârii judecătoreşti.
Amintim că potrivit Ordonanţei nr.11/2022, în cazul suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate, dispusă de instanţele de judecată în baza prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate până la încetarea acesteia şi contribuabilul/plătitorul se reactivează pe perioada suspendării.Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare:
a) "Referat privind măsurile propuse pentru punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării/anularea/menţinerea Deciziei de declarare în inactivitate, precum şi în cazul încetării de drept a suspendării executării acesteia, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004", prevăzut în anexa nr. 2;
b) "Notificare", prevăzut în anexa nr. 3;
c) "Notificare privind aplicarea prevederilor art. 14 alin. (1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004", prevăzut în anexa nr. 4.
Competenţa pentru punerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate revine compartimentului cu atribuţii în domeniul gestionării registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale în a căror evidenţă fiscală sunt înregistraţi contribuabilii/plătitorii, denumit în continuare compartiment de specialitate.
Fluxul de punere în aplicare a hotărârilor judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, la data suspendării executării
Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent în administrarea fiscală a contribuabililor declaraţi inactivi comunică compartimentului de specialitate hotărârile judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziilor de declarare în inactivitate, în maximum 3 zile de la data pronunţării hotărârii judecătoreşti, în vederea punerii în aplicare a prevederilor acestora.
Pentru reactivarea contribuabilului, în baza hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat motivat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, în care bifează situaţiile corespunzătoare suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate şi care conţine în mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală);
b) numărul şi data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numărul şi data hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivaţia propunerii de scoatere din oficiu din evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi;
e) propunerile privind efectele aplicării suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate şi motivaţia acestora, potrivit pct. 6-8, după caz.
Referatul se semnează de către persoana care l-a întocmit, se vizează de către conducătorul compartimentului de specialitate şi se înaintează spre aprobare conducătorului organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat contribuabilul. În cazul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aprobă de directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate.
În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea hotărârii judecătoreşti de către compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate înscrie în Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Centrul naţional pentru informaţii financiare, menţiunea de reactivare, începând cu data pronunţării hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate pentru respectivul contribuabil.