Procedura privind mecanismul de stabilire şi actualizare a salariului minim brut european în România

Marian Orzata
07 februarie 2025 6 min read
Hotărârea nr. 35/2025 privind aprobarea Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, prevăzută la art. 164 alin. 3 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, a fost publicată...
Hotărârea nr. 35/2025 privind aprobarea Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, prevăzută la art. 164 alin. 3 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 111 din 6 februarie 2025. De la 1 ianuarie 2025 au intrat în vigoare modificările aduse Codului Muncii prin Legea nr. 283/2024, referitoare la stabilirea și actualizarea nivelului salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată. Potrivit acestor modificări, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabilește anual prin hotărâre a Guvernului și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor, cu actualizarea periodică o dată pe an, după consultarea confederațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel național. În cazul în care programul normal de muncă este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de bază minim brut orar se calculează prin raportarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată la numărul mediu lunar de ore, potrivit programului legal de muncă aprobat. De asemenea, potrivit modificărilor, procedura de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, trebuie aprobată prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, cu consultarea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social. Ce prevede procedura? Potrivit procedurii, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește și se actualizează cu evoluția ratei inflației și cu evoluția productivității muncii prognozate, potrivit unei formule de calcul. Legendă: - salariul de bază minim brutt + 1: salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată actualizat pentru anul următor; - salariul de bază minim brutt: salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare, aferent anului curent; - rata inflațieit + 1/t: rata medie anuală a inflației prognozată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru anul următor față de anul curent; - rata de creștere reală anuală a productivității munciit + 1/t se calculează pe baza productivității muncii prognozate pentru anul următor față de productivitatea muncii prognozată pentru anul curent, utilizând valori reale pentru produsul intern brut;  În situația în care raportul dintre valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată prognozat aplicând formula și câștigul salarial mediu brut lunar este mai mic de 52%, se negociază în cadrul Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social într-o marjă cuprinsă între rezultatul formulei și evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ de 47%-52% al ponderii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut. În aplicarea procedurii susmenționate, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale are ca atribuții, pe de o parte stabilirea, implementarea, monitorizarea și evaluarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, și pe de altă parte, prezentarea Raportului anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată realizat de instituția mai sus menționată și înaintarea recomandării ministerului către Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social în vederea stabilirii și actualizării valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată. În cadrul acestui proces, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va beneficia de expertiza unei instituții de cercetare specializate în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii. Totodată, actul normativ prevede etapele Calendarului anual de implementare și de funcționare a mecanismului de stabilire a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, cu implicarea partenerilor sociali atât în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale cât și în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social. S-a agreat ca la baza mecanismului să fie ales scenariului al doilea propus de INCSMPS, potrivit căruia, salariul minim brut pe țară garantat în plată se stabilește sau se actualizează luând în calcul evoluția ratei inflației și evoluția productivității muncii prognozate. Amintim, de asemenea,  că Legea nr. 283/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative, pentru stabilirea salariilor minime adecvate, a generat mai multe schimbări precum: - a prevăzut majorarea obligatorie a salariului minim după cel mult 24 de luni; - a adus clarificări privind definirea raportului de muncă, salariului de bază și salariul de bază minim brut; - a  stabilit ca rata de acoperire a negocierilor colective trebuie să ajungă către 80%; - a reintrodus contractele colective de muncă la nivel național; - a prevăzut reguli privind salariul de bază minim brut aplicabile și persoanelor care au un raport juridic de muncă întemeiat pe legi speciale și nu pe un contract individual de muncă (ex. funcționarilor publici); - contractul colectiv de muncă a devenit un criteriu la atribuirea contractelor de achiziții publice și de concesiune; - a stabilit amenzi de până la 200.000 de lei pentru nerespectarea nivelului salariului bază minim brut; - indicator de referință la stabilirea salariului de bază minim brut garantat în plată: nu va putea scădea sub 47%-52% din salariul mediu. Contextul în care au fost adoptate prevederile privind salariul minim brut Aceste demersuri naționale se înscriu într-un context european mai larg iar modificările art. 164 din Codul Muncii aduse prin Legea nr. 283/2024 și procedura aprobată prin H.G. nr. 35/2025 transpun Directiva (UE) 2022/2041 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. Potrivit Directivei, lucrătorii din UE trebuie să fie protejați prin salarii minime adecvate, care să le permită un trai decent oriunde lucrează. De asemenea, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) s-a inclus o reformă amplă privind modul de stabilire a salariului minim. Astfel, Componenta C13, Reforma 5 – intitulată „Asigurarea cadrului legal pentru stabilirea salariului minim” – prevedea ca, începând cu anul 2024 să se instituie un mecanism nou și o formulă de stabilire a salariului minim, elaborate în strânsă consultare cu partenerii sociali și având în vedere directivele europene. În sprijinul acestui demers, INCSMPS a elaborat și transmis Ministerului Muncii „Propunerile de dezvoltare a unui mecanism de stabilire și de monitorizare a efectelor salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în plan economic și social în România”, care cuprindea trei scenarii alternative privind mecanismul de stabilire a nivelului salariului minim și evaluarea impactului social și economic al fiecăruia dintre acestea. În urma analizelor, s-a agreat ca la baza mecanismului să fie ales scenariului al doilea propus de INCSMPS, potrivit căruia, salariul minim brut pe țară garantat în plată se stabilește sau se actualizează luând în calcul evoluția ratei inflației și evoluția productivității muncii prognozate. Vezi aici alte articole despre muncă și salarizare

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo