Primăriile vor putea avea și calitatea de administrație portuară. Proiect al Ministerului Transporturilor.

Marian Orzata
12 februarie 2025 5 min read
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat în dezbatere publică un proiect de O.U.G. pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 22/1999, potrivit căruia, în porturile în care infrastructura portuară aparține domeniului public al...
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat în dezbatere publică un proiect de O.U.G. pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 22/1999, potrivit căruia, în porturile în care infrastructura portuară aparține domeniului public al statului și se află deja în administrarea unor unități administrativ – teritoriale, unitatea administrativ – teritorială va îndeplini funcția de administrație portuară. Astfel, prin proiectul de act normativ se acordă primăriilor, care au deja în administrare infrastructură portuară, calitatea de administrație portuară. În aceste situații se află Primăriile Zimnicea și Turnu Măgurele, care sunt direct vizate de această lege. Măsura este în acord cu prevederile art. 22 din  O.G. nr. 22/1999  care prevedea deja din 1999 că instituții publice pot fi și administrații portuare.

Ce obligații noi vor avea primăriile administrații portuare?

Primăriile cărora li se acordă funcția de administrație portuară, vor avea obligațiile prevăzute la art. 24 O.G. nr. 22/1999, și anume: a) să pună infrastructura portuară la dispoziția tuturor utilizatorilor, în mod liber și nediscriminatoriu; b) să întrețină, să repare, să modernizeze, să dezvolte și să mențină caracteristicile tehnice minime ale infrastructurii portuare, astfel cum sunt stabilite prin planurile de proiectare sau cărțile tehnice aferente fiecărui element de infrastructură ori grupuri de elemente reprezentând o unitate funcțională, aflate în administrarea sau proprietatea lor; c) să întrețină, să repare, să modernizeze, să dezvolte și să mențină caracteristicile tehnice minime ale oricăror rețele de utilități din porturi, aflate în administrarea sau în proprietatea lor; d) să asigure operatorilor economici, la cererea acestora, refurnizarea sau distribuția utilităților, cu respectarea regulilor stabilite de către autoritățile de reglementare competente; e) să asigure în permanență adâncimile minime în bazinele portuare și la dane, astfel cum sunt stabilite prin planurile de proiectare ale acestor elemente de infrastructură; f) să asigure în permanență adâncimile pe șenalele de acces necesare intrării/ieșirii navelor în/din port; g) să asigure în permanență semnalizarea pe șenalele de acces și în porturi; h) să țină evidența muncitorilor portuari; i) să întrețină drumurile de acces existente pe teritoriile portuare; j) să participe la intervențiile în caz de dezastre, inclusiv poluări, conform legislației în vigoare.

Situația porturilor Zimnicea și Turnu Măgurele

Actul normativ are scopul de a armoniza din punct de vedere al legislației, dar și al practicii situația existentă în porturile Zimnicea și Turnu Măgurele. În cazul porturilor Zimnicea și Turnu Măgurele,  administrația publică locală a exercitat din anul 1999 funcția de administrare și exploatare a porturilor, fără a fi creată o administrație portuară, conform prevederilor art. 23 din OG nr. 22/1999. Această situație a fost generată în urma unei Hotărâri de Guvern nr. 871/1999, prin care bunurile imobile proprietate publică a statului din porturile Zimnicea și Turnu Măgurele au fost transmise din administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Fluviale (APDF)  - S.A. Giurgiu în administrarea consiliilor locale din  Zimnicea și respectiv Turnu Măgurele. Începând din 1999, aceste porturi au funcționat continuu, situația traficului de mărfuri fiind înregistrată și transmisă către Institutul Național de Statistică. De asemenea, siguranța navigației a fost asigurată de organele teritoriale operative, respectiv Oficiul de Căpitănie Zimnicea și Căpitănia Portului Turnu Măgurele, aflate în subordinea Autorității Navale Române. Porturile Zimnicea și Turnu Măgurele sunt incluse  în Anexa nr. 5 la Legea nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea I Rețele de transport, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, administrațiile portuare au obligația de a elabora norme de fundamentare ale tarifelor și întocmesc regulamente portuare. În calitate de administrator al portului, UAT Turnu Măgurele a implementat proiectul „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii portuare în Portul Turnu Măgurele” proiect finanțat din Programul Operațional Infrastructură Mare, proiect care se va finaliza în luna martie 2025. La data finalizării proiectului și a punerii în exploatare a lucrărilor finanțate din fonduri externe nerambursabile și din bugetul local al municipiului Turnu Măgurele, portul trebuie să fie operațional din toate punctele de vedere, respectiv în portul Turnu Măgurele trebuie să existe o administrație portuară. De asemenea sunt necesare obținerea unei serii de avize (de exmplu un aviz de mediu), fapt care determină urgența reglementării.

Termen dezbatere publică

Ministerul Transporturilor a precizat că propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparență decizională se pot depune, prin una dintre următoarele modalități, până la data de 24.02.2025 : - prin e-mail: consultare.publica@mt.ro - prin poștă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcția  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, București; - prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29 - la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, București, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00. Vezi O.G. nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare Nota de Fundamentare Proiect OUG modificare OG 22 - porturi in administrare UAT Vezi aici alte articole despre porturi

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo