Noul pachet de măsuri fiscale pentru afaceri, publicat în Monitorul Oficial pe 15 decembrie, conține, printre altele, modificări semnificative ce vor influența modul în care funcționează mediul de afaceri, afectând atât microîntreprinderile cât și firmele mari, care plătesc impozit pe profit, începând cu anul 2024.
În continuare, vom prezenta pe scurt principalele modificări incluse în Ordonanța de Urgență 115/2023.
Modificări pentru microîntreprinderi:
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.
- Se reduce de la 3 la 1 numărul de microîntreprinderi în care o persoană poate fi asociat/acționar și deține peste 25% din titluri de participare/drepturi de vot;
- Se impune o sancțiune prin care, în cazul nerespectării termenului pentru depunerea situațiilor financiare anuale, microîntreprinderile vor trece la impozit pe profit. În 2024, acestea pot fi depuse până la 31 martie;
- Se introduce un nou criteriu pentru încadrarea în limita plafonului de 500.000 de euro a veniturilor realizate. Această limită va cuprinde și veniturile întreprinderilor legate, definite conform Legii 346/2004;
- Anul 2023 reprezintă ultimul an fiscal în care microîntreprinderile pot efectua sponsorizări deductibile și pot reporta sponsorizările anterioare;
- De asemenea, anul 2023 este ultimul an fiscal în care microîntreprinderile pot deduce din impozit sumele aferente achiziției de aparate de marcat electronice fiscale.
- Pierderile fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit începând cu 2024 vor fi recuperate din profiturile impozabile realizate, în limita a 70% inclusiv, pe parcursul următorilor 5 ani consecutivi;
- Se impune o limitare la 50% a valorii cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu situat în locuința personală a unei persoane fizice, folosit și în scop personal;
- Limitarea la 50% a valorii cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații este aplicată și pentru sediul social achiziționat de contribuabil în clădiri rezidențiale, în cazul în care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice. Cheltuielile sunt considerate nedeductibile în calculul rezultatului fiscal dacă sediul social este folosit în scop personal de către acționari sau asociați.
