Ordinul nr. 370/2021 al Președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc („Ordinul nr. 370/2021”) pentru aprobarea Instrucțiunilor privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în domeniul jocurilor de noroc din România („Instrucțiunile AML”) a intrat în vigoare la data de 7 ianuarie 2022.
Prin Ordinul nr. 370/2021 au fost emise instrucțiuni sectoriale pentru implementarea regulilor generale prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative („Legea AML”).
În concret, această legislație secundară stabilește reguli specifice privind combaterea spălării banilor și finanțării terorismului care trebuie respectate de către operatorii de jocuri de noroc (entități străine și sucursalele acestora și entități naționale) autorizați de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc („ONJN”) să desfășoare activități de jocuri de noroc în România.
Prezentare generală
Principalele cerințe pe care trebuie să le respecte operatorii de jocuri de noroc pot fi sintetizate astfel:
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.
- Operatorii de jocuri de noroc trebuie să efectueze evaluări de risc, în conformitate cu politicile și normele interne, identificând, evaluând și gestionând riscul de AML/CFT, în ceea ce privește clientela, tipul de activități de jocuri de noroc, canalele prin care acestea sunt oferite, tipul de tranzacții și legăturile cu zonele geografice;
- Instrucțiunile AML oferă o listă de factori de risc minim pe care operatorii de jocuri de noroc trebuie să îi respecte atunci când își stabilesc politicile și regulile interne, grupați în funcție de tipul de jocuri acoperite de licența de jocuri de noroc a operatorului, și anume: (i) pariuri; (ii) cazinouri, cluburi de poker, festivaluri de poker; (iii) slot-machine; și (iv) jocuri de noroc la distanță. Exemple de astfel de factori de risc includ:
- Eventuala complicitate a angajaților;
- Creditarea participanților;
- Riscul rezultat în legătură cu clienți anonimi ce pot plasa sume importante, în special în cazul terminalelor de pariere autonome;
- Participarea la joc prin interpuși (de exemplu, prin intermediul unui sistem informal de transfer de valori (IVTS) ce are loc, în general, în afara sistemului bancar convențional, prin metode cum ar fi hawala, fei ch’ien, black market peso exchange);
- Acordarea unor câștiguri fictive unor anumiți jucători sau anularea fictivă a unor bilete de pariere, după ce acestea au fost validate real ca necâștigătoare în sistemul de pariere;
- Politica de anulare a biletelor de pariere.
- Creditarea participanților și orice activități de cămătărie desfășurate în incintă;
- Prezența unor clienți din zone economico-geografice cu risc ridicat de producere a activităților de spălare a banilor sau incluși pe lista persoanelor supuse regimurilor sancționatorii adoptate atât la nivelul ONU, cât și al UE;
- Prezența clienților „High roller“ ce fragmentează sumele puse în joc în mize mici sau prin achiziția disimulată de jetoane.
- Utilizarea mijloacelor de joc de tip self service betting terminals/ticket in ticket out;
- Premiile de tip jack-pot/bonusuri, în numerar, acordate fictiv;
- Programele de fidelizare ce presupun recompense în numerar.
- Utilizarea de către jucători a unor documente de identitate false ori furate;
- Lipsa politicilor „due diligence“ corespunzătoare privind clienții;
- Accesarea mai multor platforme de joc sau colecții de jocuri din cadrul aceleiași platforme;
- Complicitatea la acordarea de bonusuri ori alte beneficii oferite în numerar, capacitatea clienților de a se asocia în joc și transfera în mod deliberat fonduri („cip dumping“);
- E-Wallet, se considerată o modalitate de plată ce face dificilă pentru operator identificarea sursei fondurilor;
- Jocuri de noroc la distanță utilizate ca paravan pentru depozitele de numerar, transferate apoi în conturi bancare, având ca proveniență aparentele câștiguri la joc.
- Instrucțiunile AML includ o listă de cerințe minime care să fie prevăzute în procedura de cunoaștere a clientelei (KYC) care trebuie elaborată de operatorii de jocuri de noroc. Aceste cerințe includ:
- Procesul de luare a deciziilor, cu evidențierea pozițiilor ierarhice, a sarcinilor și a nivelului de responsabilitate alocat pe structuri / persoane implicate;
- Conținutul măsurilor de cunoaștere a clientelei pentru fiecare clasă de risc, împreună cu procedura de încadrare a clienților într-o anumită categorie de risc;
- Obligațiile și procedurile de raportare, inclusiv canalele, documentele aferente și termenele.
- Operatorii de jocuri de noroc trebuie să își evalueze și să își revizuiască normele de cunoaștere a clientelei periodic, cel puțin o dată pe an și ori de câte ori este necesar, pentru a corecta eventualele deficiențe identificate la nivel intern sau de către autoritățile competente.
- De asemenea, Instrucțiunile AML cuprind un set complex de norme ce trebuie prevăzute în procedurile de cunoaștere a clientelei, inclusiv următoarele:
- Operatorii de jocuri de noroc nu pot accepta colectarea de câștiguri, plasarea de pariuri, retragerea de bani sau inițierea, respectiv continuarea relației de afaceri dacă nu sunt în măsură să aplice măsurile de cunoaștere a clientelei;
- Operatorii de jocuri de noroc la distanță trebuie să se asigure că, înainte de finalizarea verificării identității clientului, platforma de jocuri de noroc nu permite efectuarea de depuneri în contul de jocuri de noroc cu o valoare mai mare de 200 euro sau echivalentul în lei și nici nu permite efectuarea de retrageri;
- Operatorii de jocuri de noroc trebuie să monitorizeze câștigurile, achiziția/schimbul de jetoane de cel puțin 2.000 euro în echivalent lei, plătite către sau încasate de către jucător ca urmare a activității de jocuri de noroc, atât individual, într-o singură tranzacție, cât și cumulat pe lună.
- Operatorii de jocuri de noroc trebuie să colecteze anumite informații detaliate în Instrucțiunile AML pentru procesul intern de cunoaștere a clientelei, atunci când stabilesc o relație de afaceri cu furnizorii de bunuri și servicii, pentru a determina profilul de risc al acestor furnizori.
- Anumite categorii de operatorii de jocuri de noroc sunt obligate să asigure o funcție de audit independentă în scopul testării, cel puțin o dată la 2 ani, a eficacității și implementării practice a politicilor, normelor interne, procedurilor, mecanismelor și sistemelor informatice.
- Experiența necesară și cunoștințele în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului;
- Cunoștințele în procesele specifice jocurilor de noroc desfășurate;
- Reputația profesională.
- Cunosc obligațiile ce le revin în conformitate cu cadrul legal aplicabil și documentele interne, inclusiv cerințele de rapoarte în baza Legii AML;
- Au cunoștințele necesare pentru realizarea procesului de cunoaștere a clientelei și pentru a analiza tranzacțiile solicitate sau efectuate în scopul identificării riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului;
- Pot detecta operațiunile care pot avea legătură cu prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului și cunosc cum să procedeze în astfel de cazuri.
- Reguli privind metodele de verificare a informațiilor și documentelor clienților;
- Reguli privind revizuirea periodică a profilului clienților;
- Reguli de monitorizare a indicatorilor privind tranzacțiile suspecte (de exemplu, clienți care prezintă documente/informații suspecte de a fi false sau care manifestă reticență în a prezenta documentele/informațiile solicitate; clienți care fac depuneri succesive în contul de joc sau cumpără jetoane fără a participa la joc; clienți care solicită personalului operatorului de jocuri de noroc să nu le înregistreze tranzacțiile, jucători care joacă în mod constant împotriva acelorași jucători);
- Reguli privind termenele păstrare a informațiilor/documentelor (de exemplu, în principiu, toate documentele și înregistrările legate de clienți și tranzacții trebuie păstrate pentru o perioadă de 5 ani de la data ultimei tranzacții efectuate de client, cu posibilitatea prelungirii perioadei de păstrare pentru o perioadă suplimentară de maximum 5 ani; documentele întocmite în cadrul procedurii de selecție și evaluare/formare periodică a persoanelor desemnate se păstrează timp de 5 ani de la data încetării relației contractuale);
- Reguli specifice privind gestionarea și prelucrarea datelor cu caracter personal.
